מה זה בכלל הממיר הזה?
למרות השם המעט מאיים, מה זה ממיר קטליטי? ממיר קטליטי הוא רכיב פשוט וחיוני. מדובר למעשה בתקן שמנטרל מזהמים הנפלטים על-ידי המכוניות והופכם לחומרים לא רעילים. מבחינה פיזית מדובר בצינור שנמצא במערכת הפליטה של כלי רכב ומהווה מקום לתגובה כימית שבה שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום, על מנת להקטין את זיהום האוויר. הוא מורכב בדרך כלל בין חלקים פנימיים של כלי הרכב הנקראים "סעפת הפליטה" ו"דוד העמעם המרכזי". במהלך פעולתו הוא מתלהט מאוד ולכן אסור לטפל בו מיד לאחר כיבוי המנוע אלא יש להמתין עד שיתקרר. בעבר כבר דווח על מקרים שמוסכניקים לא נזהרו – ונכוו קשות.
הממיר ששומר על הסביבה
כידוע לכל, כלי רכב פולטים לאוויר פחמן דו חמצני רב וכן גזים נוספים היוצרים למעשה חור באוזון וגורמים להתחממות של כדור הארץ, מה שבא לידי ביטוי בתופעות כמו המסת הקרחונים ועליית מפלס פני הים. נזק נוסף של פליטת הגזים מהמכוניות הוא זיהום האוויר שאנו נושמים. מחקרים מוכיחים כי אדם הנושם באופן קבוע אוויר מזוהם, מגדיל את סיכויו ללקות בסרטן הריאות בעשרות אחוזים. רכב עם ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מאשר רכב ללא ממיר קטליטי. ללא הממיר הקטליטי נפלטים לאוויר פחמן חד-חמצני, פחמימנים ותחמוצות חנקן. מסיבה זו, יש חשיבות עצומה לממיר שהקטליטי, והיתרון הגלום בו הוא עצום. מסיבה זו בחר להתייחס אליו המחוקק הישראלי. בנוסף, הממיר מסוגל לעבד רק דלק-נטול-עופרת מכיוון שהוא נהרס ונפגם כתוצאה ממגע עם עופרת. למעשה בכך טמון יתרון סביבתי נוסף, שכן העופרת לכשעצמה מזהמת במיוחד.
החוק הישראלי המחייב